28 mei 2014

Stamppotje van brandnetels

Vorige week sprak ik een dame in Amsterdam, die zelf in de natuur haar maaltijden plukt.

Ze reist er heel Nederland voor af, zo vertelde ze. Ze reist van Amsterdam naar o.a. de Achterhoek, Twente en Salland om daar paddestoelen, bosbessen en nog veel meer lekkers te plukken. Vervolgens bereidt ze thuis haar oogst.  Ze geeft zelfs workshops zodat anderen het ook kunnen leren. 

Ik verbaas mij er al langer over, dat er in het westen allerlei workshops 'wild plukken' worden gegeven. Zij begreep mijn verbazing hierover niet. Zij denkt op haar beurt weer, zo zei ze mij, dat iedereen in het oosten een eigen moestuin heeft en ook nog es weet dat, van alles wat de natuur ons biedt, wij in het oosten des lands weten wat hiervan wel en niet eetbaar is. 

Een moestuin heb ik al jaren niet meer en wat de planten in onze natuur betreft, daarvan kan ìk niet zeggen welke planten er wel en welke er niet eetbaar zijn, laat staan als het om delen of sappen van een plant gaat. Wel weet ik dat brandnetels lekker en gezond zijn. Ze hebben een zuiverende werking, helpen ons lichaam bij het afvoeren van afvalstoffen en bevatten een grote hoeveelheid ijzer en vitamines. Ter info: ze bevatten ook een grote hoeveelheid nitraat. 

Ik spreek uit ervaring, als ik zeg dat je ze beter kunt plukken wanneer het niet zo hard waait.  Handschoenen aan is ook geen overbodige luxe, maar dat vind ik niet prettig werken, dus ga ik, gewapend met een schaar en een vergiet, op zoek naar brandnetels, naar een plekje met brandnetels waar weinig verkeer rijdt en naar brandnetels die geen (over)dosis bestrijdingsmiddelen op zich hebben gekregen. Ik knip er de topjes en de eerst volgende, bovenste bladeren van. Zo vroeg mogelijk in het voorjaar, als ze nog geen knoppen gevormd hebben en zeker nog geen bloeisels hebben. Zo smaken de brandnetels het lekkerst, net als de meeste groenten het beste smaken wanneer ze jong geoogst worden.


Stamppotje van brandnetels

Voor het stamppotje heb je nodig

  • brandnetels, even blancheren en snijden
  • aardappels
  • bieslook, veel en ook snijden
  • peper
  • zout


Werkwijze

  • aardappels, met iets zout, koken in een grote pan 
  • afgieten, iets kookwater opvangen
  • aardappels stampen
  • brandnetels erbij en mengen
  • kookvocht toevoegen om het lekker smeuïg te maken
  • flink wat bieslook erdoor
  • en op smaak brengen met peper en event. nog iets zout 


Lekker met een gebraden runderlapje.

Eetse met kleine hapjes!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten