22 april 2013

Kip met citroen uit de oven

Kip kun je zo ontzettend veel gerechten mee maken. Het een nog lekkerder dan het ander. 


Mijn oog was lang geleden al gevallen op een recept uit mijn kookboek met Italiaanse gerechten èn op een recept van Nigella Lawson. De moeilijkheidsgraad hield mij altijd tegen, maar het is helemaal niet moeilijk.
Ik koos voor het gerecht van Nigella, aangezien er nèt iets meer ingrediënten in worden gebruikt waardoor het mij nèt iets lekkerder leek. Dat wil niet zeggen, dat met meer ingrediënten  het gerecht ook altijd lekkerder wordt. 

Een paar kleine aanpassingen waren onvermijdelijk. Verse tijm en rozemarijn hadden zowel onze supermarkt en als onze tuin niet uit voorraad leverbaar. Citroenen zonder waslaag evenmin.  Dus heb ik gedroogde kruiden gebruikt en de niet-bio-citroenen in een netje gekocht. De  kruiden heb ik even laten weken in de olie. De citroenen heb ik met afwasmiddel, water en een schuursponsje ontvet. Of hiermee ook mijn poging is gelukt om de waslaag eraf te boenen, blijft de vraag. Een volgende keer moet ik de benodigde boodschappen dus echt eerder inplannen

Dit gerecht smaakt naar kip en citroen, niet meer en niet minder. Je moet dus wel van die frisse citroensmaak houden om dit gerecht lekker te vinden. De meningen over dit gerecht waren op het forum verdeeld tussen 0,0 en 8,5 punt.  

Het is voor 5 personen en staat ca. 2 uur en drie kwartier in de oven. Het vergt weinig voorbereiding en al die tijd dat het in de oven staat, kun je natuurlijk ook wat anders gaan doen dan wachten tot het klaar is....  ;)

Na 2,5 uur in de oven was ons geduld op; we wilden eten. De kip was goed gaar en zag er ook goed uit, al had het velletje misschien iets bruiner gekund. Mijn 4 disgenoten vonden het allemaal lekker, ondanks dat de citroen overheerste. Dat had volgens ons allen wel iets minder gemogen. Je kon aan het stukje vlees proeven of er citroen op had gelegen of niet. Het vlees was wel heerlijk mals, ècht lekker mals. De laatste bout hebben de heren onderling verdeeld waaruit ik dan weer opmaak, dat het geen straf was om dit te eten. Ik ga zeker variaties op deze kip/citroen uit de oven uitproberen. En dan ga ik de citroenen ook niet meer in plakjes snijden maar in vieren verdelen. 


Ingrediënten
  • 6 kippenbouten met vel, is ruim 2 kg
  • 1 bol ongepelde knoflook in teentjes verdeeld
  • 2 citroenen zonder waslaagje, in schijfjes gesneden
  • handje vol gedroogde tijm
  • handje vol gedroogde rozemarijn
  • 3 eelt olie
  • 1 eelt citroenolijfolie
  • 150 ml witte wijn
  • peper en zout

Handig voor erbij
  • braadslee
  • aluminiumfolie


Werkwijze
  • laat de kruiden in de olie weken
  • verwarm de oven voor op 160 graden
  • wijn over de bouten in de braadslee gieten
  • peper en zout over de bovenkant (velletje) van de bouten
  • bovenkant van de bouten inwrijven met de kruiden olie
  • bouten dakpansgewijs in de braadslee gelegd 
  • tussen de bouten een teentje knoflook en 2 schijfjes citroen
  • rest in de braadslee verdelen
  • afgedekken met aluminiumfolie
  • 2 uur in de oven
  • eruit halen, oven op 180 zetten
  • nog 30 minuten tot 45 minuten zonder aluminiumfolie in de oven







Geen opmerkingen:

Een reactie posten