12 april 2013

Zelfgemaakte chocola met noten

Sinds een tijdje heb ik een soort van bijna onbedwingbare behoefte om zelf chocola te maken.



Elke keer weer komt het bovendrijven. Terwijl ik nog nooit zelf chocola heb gemaakt, tot voor kort dan.

Met een föhn door een zeef blazen waar de cacaonoten in zitten, om zo de bonen van de bast te scheiden en dan nog te moeten beginnen met het bereiden van..., dat zie ik mezelf niet doen. Dus een beetje speuren op internet. Ik dacht toen een goed recept gevonden te hebben. Inderdaad: dacht. Helaas was het resultaat toch echt heel anders dan ik voor ogen had! Het was een recept zoals ik dat graag heb: niet te bewerkelijk en toch met een lekker eindresultaat, zo leek het. Eigenlijk ook dom van me om het recept van cacaopoeder, agavesiroop en veeeeeeel kokosolie uit te proberen. Het was zo vreselijk vet, dat ik maar een speldenknopje geproefd heb en vervolgens alles meteen heb weggegooid. Het resultaat was echt wit van het vet en weinig zwart. De mislukking met jullie delen, kwam geen seconde in mij op.

Maar deze chocola is anders, heeeel anders! En hier gaan zeker variaties op volgen. :)

Ik zag het recept bij toeval en ben het meteen gaan maken. Aangezien ik niet alle ingredienten in huis had, heb ik er mijn eigen keukenkastpotjes op los gelaten. En met een uurtje rusten in de koelkast had ik het dus klaar. Door de balantagecommissie van hier-thuis werd deze verantwoorde chocola met nootjes als 'heel lekker en zeker voor herhaling vatbaar' bevonden. Hoger kon ik niet scoren, geweldig!

Zijn er dan geen nadelen aan deze chocola? Jazeker wel! Het is heel kilocalorierijk en als je niet oppast, blijf je er van eten!

Ingrediënten

  • 50 gr cacaopoeder
  • 200 gr amandelmeel
  • 35 gr sesamzaadjes
  • 35 gr zonnebloempitten
  • 5 à 10 halve walnoten, aan stukjes gebroken
  • 100 gr havervlokken (kan ook glutenvrije voor wie glutenvrij moet eten)
  • 160 ml ahornsiroop of honing
  • eventueel kokosschaafsel om erover te strooien


Handig om er bij te gebruiken

  • Blender of staafmixer
  • een grote kom om in te kneden
  • bakpapier
  • plat bakje, ik heb hier 2 vleeswarenbakjes voor gebruikt


Werkwijze

  • doe het bakpapier in het platte bakje
  • doe de sesamzaadjes, zonnebloempitten en havervlokken in de blender en maal deze fijn
  • doe de cacaopoeder, meel uit de blender, amandelmeel en ahornsiroop in de kom
  • kneed alles met de hand goed door
  • voeg de stukjes walnoot toe
  • kneed nog even goed verder door
  • als alles goed gemengd is, een laagje op het bakpapier in het bakje leggen en goed aandrukken
  • eventueel kokosschaafsel erover strooien
  • een uurtje in de koelkast laten harden


Echt kei-hard wordt het niet en op kamertemperatuur wordt het weer zachter. Dus in de koelkast bewaren... zo lang als mogelijk ;p





Geen opmerkingen:

Een reactie posten