3 november 2013

Amandelmelk, snel en makkelijk zelf maken



De amandel is één van de meest geteelde en gegeten noten. De noot is zó gezond, dat het tegenwoordig bovenaan de lijstjes met superfoods staat.




Het zit boordevol vitaminen, mineralen en vezels, die een gunstige werking hebben ons cholesterol, goed zijn voor ons hart, onze hersenen, spijsvertering, bloeddruk en die botontkalking en huidveroudering helpen tegengaan. Ook is de amandel, door al die gezonde ingrediënten en door het hoge eiwitgehalte, een geschikte vleesvervanger.

De noot komt uit warme streken en is eigenlijk geen noot maar fruit! Het is een steenvrucht, net als bijvoorbeeld perziken, pruimen, kersen etc. Ondanks dat de amandel eigenlijk een vrucht is, moet je toch opletten dat je er niet teveel van eet. Een handje vol (ca. 25 gr) bevat al gauw zo’n 160 kcal, waarvan meer dan 50% vet is. En - ook al zijn het de onverzadigde vetten die de boventoon voeren - ook van goede vetten wordt je dik.

Van die supergezonde amandelen kun je heerlijke melk maken. Heel makkelijk en heel simpel. Alles wat je ervoor nodig hebt is een blender. Mijn eerste poging om amandelmelk te maken, viel een beetje tegen. Dit kwam omdat ik de melk van geweekte amandelen had gemaakt. Ik moest de melk met amandelmassa door een doek gieten en in het doek blijven knijpen om al het vocht uit de pulp te krijgen. Ik vond het maar een geklieder en zie mij de pulp echt niet in de oven drogen om er vervolgens koekjes van te bakken. Mijn amandelmelk maak ik daarom van amandelpasta. Dit is verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkels en –supermarkten. Met een beetje vanille uit een stokje en gezoet met dadels, heb je een heerlijk en gezond drankje waar je ook nog eens lekker van kunt slapen.


Ingrediënten
3 eetlepels amandelpasta
3 bekers water = 750 ml water
snufje zout
vanille, het merg uit een vanillestokje
4 dadels om te zoeten

Werkwijze
Alles in de blenderen in de blender.

Bewaren in de koelkast of invriezen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten