23 oktober 2013

Appeltje uit de oven

De rode sterappels noemde ik vroeger 'poetsappel'. Je kunt ze namelijk pracht aan het glimmen krijgen door ze op te poetsen. Ooit heb ik zo een gepoetste sterappel op m'n nachtkastje laten wegrotten... ik vond het zonde om die prachtige, glimmende appel op te eten! 



Vroeger kregen we een appeltje uit de oven als nagerecht of als tussendoortje als we verkleumd door de kou van de schaatsbaan weer thuis kwamen. Want zo'n warm appeltje is niet alleen hartverwarmend, het maakt je zelfs van binnen helemaal lekker warm. Probeer maar! Bij gebrek aan een appelboor snij ik de appels doormidden en omdat de schil ook gezond is, schil ik de appels niet. Om vuil en stof te verwijderen was ik ze wel even. 
De risico's van resten bestrijdingsmiddelen op fruit zijn zo klein dat ze te verwaarlozen zijn, als ze al gevonden worden. Juist het niet eten van groente en fruit geeft gezondheidsrisico's.
Daarbij kun je niet alle bestrijdingsmiddelen verwijderen door te schillen, omdat sommige middelen door de schil heen trekken. En belangrijk om te weten: er zitten goede voedingsstoffen in de schil, zoals vezels, die je weggooit als je je fruit schilt. 




Verwarm de oven 10 minuten voor op 180 o C



Neem een appel per persoon en was deze





snij doormidden




of zo




 en haal het klokhuis eruit






mix een beetje suiker met veel kaneel




en strooi dit over de appelhelften




leg er een paar hele kleine stukjes harde boter




ca. 10 minuten in de voorverwarmde oven (zelfde temperatuur aanhouden)


zie hier het heerlijke, hartverwarmende eindresultaat




Eetse met kleine hapjes!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten