8 oktober 2013

Bietjes, zoals mijn moeder ze maakte


Vandaag kreeg ik een doos vol rode bieten, zo uit de volle grond.
Ik kon het niet laten om zo een klassieke groente, ouderwets en dus ook 'ouwerwets lekker' klaar te maken.



Voorbereiding, zoals mijn moeder dat deed
Bietjes klaarmaken is best bewerkelijk. Eerst  moet je de bieten goed wassen in lauw water en dan met schil en in z'n geheel een paar uur koken. In de zomer ca. 2 à 2,5 uur en in de winter 3 à 4 uur. Als het velletje makkelijk los laat, kun je de velletjes verwijderen. Daar krijg je van die mooie rood/paarse handen van als je geen handschoenen aan doet. Deze methode wordt zo gedaan om zgn. 'doodbloeden' te voorkomen.

Mijn modernere aanpak
Ik heb er voor gekozen om ze na het wassen met een dunschiller te schillen en ze vervolgens te koken. Toen ik de bietjes na het schillen meteen in het water deed werd het water al rood, ze begonnen dus al te bloeden. Maar het uiteindelijke resultaat werd er niet minder kleurig van en de smaak was gewoonweg heerlijk. Of ze anders nog lekkerder geweest zouden zijn, valt niet te beoordelen. Ik vond het zo in ieder geval lekker en een stuk makkelijker klaarmaken.


Ingrediënten per persoon

  • 2 bieten
  • 30 gr boter
  • 1/2 dl azijn
  • 1 klein uitje, gesnipperd
  • 3 kruidnagelen
  • maïzena

Werkwijze

  • De bietjes in ruim water ca. 2 tot 2,5 uur koken. (in de winter 3 à 4 uur)
  • Af en toe even met een vork erin prikken om te voelen of ze al gaar zijn. 
  • Als ze gaar zijn de bietjes in plakjes snijden (kan goed met een kaasschaaf) of in dobbelsteentjes
  • Doe het gesnipperde uitje in een pan met een eetlepel water
  • Voeg de boter, de azijn, de kruidnagels en de bietjes toe
  • Stoof dit ca. 20 à 30 minuten
  • Doe 1 kleine eetl. maïzena in een kopje
  • Giet er iets water bij en roer dit tot een papje
  • Haal de kruidnagels uit de pan 
  • Bind de bietjes en het kookvocht met het maïzenapapje

Als het niet zoet genoeg is, kun je het zoeter kunnen maken door iets honing, (agave- of Ahorn)siroop, of gewoon (ruwe riet)suiker toe te voegen.

Meerdere personen
Als je dit gerecht voor meerdere personen klaar wilt maken, alles - behalve de boter en de kooktijd - keer twee! ;)

Restje over?
Restjes zijn koud ook lekker, tijdens de lunch of als bijgerecht bij de warme maaltijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten